Systemy dla restauracji - kompletny POS
Łączenie jedzenia z słuchaniem muzyki od dawna sprawia ludziom przyjemność. Muzycy umilali czas podczas posiłków w czasach rzymskich, a minstrele zabawiali poezją śpiewaną gości na średniowiecznych przyjęciach. Obecnie akompaniament muzyczny jest znacznie bardziej powszechny, a muzyka bardziej zróżnicowana.

Jeśli prowadzisz biznes gastronomiczny – bez znaczenia, czy jest to elegancka restauracja, modny bar czy przytulna kawiarnia – wiesz o tym: muzyka odgrywa zasadniczą rolę w sprzedaży.  Ale ile tak naprawdę poświęcasz uwagi muzyce granej w Twoim lokalu? Czy masz jakiś pomysł i przyjętą strategię czy po prostu włączasz radio i odtwarzasz swoje ulubione utwory?

Jeśli uważasz, że każda muzyka jest taka sama, a to co grasz, nie wpływa na twoje wyniki sprzedaży – przemyśl to jeszcze raz.

Poniżej przedstawiamy co najmniej pięć dobrych powodów, dla których warto zastosować przemyślaną strategię muzyczną:

1.       Muzyka tworzy atmosferę

Muzyka jest kluczowym elementem budowania nastroju. Właściwa harmonia pozwala zachować spójność przekazu, dopełnia markę oraz integruje z obrazem i wystrojem.

Głośność ma znaczenie: zgodnie z badaniami, zbyt głośna muzyka uniemożliwia gościom swobodną rozmowę i powoduje, że będą więcej pili.  Przyniesie to pozytywny skutek, jeżeli prowadzisz pub  lub klub, ale nie jest to wskazane w przypadku restauracji (szczególnie odwiedzanej przez całe rodziny). Z drugiej strony, odtwarzanie muzyki na zbyt niskim poziomie głośności (lub nawet gorzej – brak muzyki) ma również swoje wady. W przestrzeni publicznej muzyka odgrywa ważną rolę w tworzeniu przestrzeni osobistej wokół gości, pozwalając im na swobodną rozmowę i relaks bez konieczności odczuwania natrętnej obecności innych gości oraz obsługi.

2.       Częstotliwość i poziom głośności wpływają na smak potraw

Muzyka, którą odtwarzasz, może sprawić, że Twoje potrawy będą wydawały się bardziej aromatyczne. Naukowcy od lat badają wpływ muzyki na smak i okazało się, że słuchanie niskich dźwięków podczas jedzenia sprawia, że pikantne potrawy smakują lepiej; i odwrotnie, nuty o wysokim brzmieniu wzmacniają słodkie aromaty.

Poziom głośności również odgrywa rolę, jeśli chodzi o smak: zbyt duży hałas w tle osłabia nasz zmysł smaku – sprawiając, że jedzenie i napoje nie będą nam smakować gorzej.

Jeśli chcesz, aby goście lepiej odczuwali smak swoich potraw, upewnij się, że wybierasz odpowiednie tonacje (kawiarnie lub piekarnie powinny odtwarzać utwory w wysokich rejestrach, podczas gdy bary i pizzerie powinny postawić na niskie dźwięki) i utrzymujesz głośność na średnim poziomie.

3.       Piosenki uprzyjemniają czas oczekiwania na zamówienie

Według badań naukowych, muzyka zmniejsza napięcie związane ze staniem w kolejce. Czekający goście są bardziej zrelaksowani, jeśli w tle słyszą przyjemne, kojące melodie. Być może jest to sprzeczne z intuicją,  ale wolna muzyka sprawia, że ​​czas mija szybciej!

Jeśli prowadzisz obleganą ​​kawiarnię, pamiętaj, aby rozpocząć dzień od przyjemnej, wolnej muzyki, by osłodzić nastroje gości czekających w kolejce na poranną kawę.

  1. Tempo muzyki wpływa na rytm jedzenia

Stwierdzono, że muzyka wpływa na tempo jedzenia i picia ludzi: im szybsze tempo, tym szybciej ludzie kończą swój posiłek i wychodzą.

Lekcja dla restauratorów jest jasna. Prowadzisz sieć restauracji szybkiej obsługi lub bar i chcesz szybko obracać stolikami? Dodaj energii swoim gościom i przyspiesz rytm jedzenia, grając w muzykę w szybkim tempie.

Z drugiej strony, jeśli zarządzasz ekskluzywną restauracją, znaną z romantycznej atmosfery, upewnij się, że muzyka odtwarzane w tle jest niska i wolna. Naukowcy odkryli, że gdy gra delikatna muzyka, goście nie tylko jedzą powoli, ale też wydają więcej, ponieważ częściej wolą pozostać przy stole na deser i kawę.  
  1. Odpowiedni rytm może zwiększyć wydatki gości

Ludzie wykorzystują muzykę jako wskazówkę do interpretacji miejsca – a rozważni restauratorzy mogą to wykorzystać. Przykładowo badania pokazują, że restauracje grające muzykę klasyczną lub jazzową są automatycznie postrzegane jako wysokiej klasy, a zatem droższe niż restauracje grające piosenki pop lub rock.

Możesz wykorzystać to na swoją korzyść – jeśli prowadzisz restaurację szybkiej obsługi lub przyjazną rodzinie restaurację, zagraj we współczesnym stylu pop i rock, by zapewnić odprężającą, przystępną atmosferę. Jeśli zarządzasz elegancką restauracją, zamiast tego odtwarzaj muzykę poważną lub jazz.

Muzyka może w znacznym stopniu przyczynić się do budowania atmosfery restauracji, będąc jednocześnie stosunkowo niedrogą i łatwą do kontrolowania. Jeśli prowadzisz kawiarnię, bar lub restaurację, nie pozwól nikomu wybierać, które piosenki powinny być grane. Główny kelner może lubić rap, podczas gdy kucharz może woleć  blues – ale zanim poddasz się osobistym gustom, zadaj sobie pytanie: czy to właściwy wybór? Czy ta muzyka tworzy odpowiednią atmosferę? Czy pasuje do tego, co próbujesz przekazać swoją marką? Czy przyciąga on właściwy typ klientów i wspiera Twoje cele biznesowe?

Pomyśl o tym, jak o przyprawach: zła przyprawa lub zła ilość może łatwo zepsuć danie. Z drugiej strony, jeśli dodasz odpowiednią przyprawę, w dokładnej ilości, otrzymasz danie idealne, a goście będą pytali o dokładkę!

Artykuł został przygotowany w ramach współpracy co-marketingowej LS Retail na podstawie tekstu: https://www.lsretail.com/blog/play-music-your-restaurant/ autor: Giada Pezzini

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *