Łączenie jedzenia z słuchaniem muzyki od dawna sprawia ludziom przyjemność. Muzycy umilali czas podczas posiłków w czasach rzymskich, a minstrele zabawiali poezją śpiewaną gości na średniowiecznych przyjęciach. Obecnie akompaniament muzyczny jest znacznie bardziej powszechny, a muzyka bardziej zróżnicowana.
Jeśli prowadzisz biznes gastronomiczny – bez znaczenia, czy jest to elegancka restauracja, modny bar czy przytulna kawiarnia ? wiesz o tym: muzyka odgrywa zasadniczą rolę w sprzedaży. Ale ile tak naprawdę poświęcasz uwagi muzyce granej w Twoim lokalu? Czy masz jakiś pomysł i przyjętą strategię czy po prostu włączasz radio i odtwarzasz swoje ulubione utwory?
Jeśli uważasz, że każda muzyka jest taka sama, a to co grasz, nie wpływa na twoje wyniki sprzedaży ? przemyśl to jeszcze raz.
Poniżej przedstawiamy co najmniej pięć dobrych powodów, dla których warto zastosować przemyślaną strategię muzyczną:
1. Muzyka tworzy atmosferę
Muzyka jest kluczowym elementem budowania nastroju. Właściwa harmonia pozwala zachować spójność przekazu, dopełnia markę oraz integruje z obrazem i wystrojem.
Głośność ma znaczenie: zgodnie z badaniami, zbyt głośna muzyka uniemożliwia gościom swobodną rozmowę i powoduje, że będą więcej pili. Przyniesie to pozytywny skutek, jeżeli prowadzisz pub lub klub, ale nie jest to wskazane w przypadku restauracji (szczególnie odwiedzanej przez całe rodziny). Z drugiej strony, odtwarzanie muzyki na zbyt niskim poziomie głośności (lub nawet gorzej ? brak muzyki) ma również swoje wady. W przestrzeni publicznej muzyka odgrywa ważną rolę w tworzeniu przestrzeni osobistej wokół gości, pozwalając im na swobodną rozmowę i relaks bez konieczności odczuwania natrętnej obecności innych gości oraz obsługi.
2. Częstotliwość i poziom głośności wpływają na smak potraw
Muzyka, którą odtwarzasz, może sprawić, że Twoje potrawy będą wydawały się bardziej aromatyczne. Naukowcy od lat badają wpływ muzyki na smak i okazało się, że słuchanie niskich dźwięków podczas jedzenia sprawia, że pikantne potrawy smakują lepiej; i odwrotnie, nuty o wysokim brzmieniu wzmacniają słodkie aromaty.
Poziom głośności również odgrywa rolę, jeśli chodzi o smak: zbyt duży hałas w tle osłabia nasz zmysł smaku – sprawiając, że jedzenie i napoje nie będą nam smakować gorzej.
Jeśli chcesz, aby goście lepiej odczuwali smak swoich potraw, upewnij się, że wybierasz odpowiednie tonacje (kawiarnie lub piekarnie powinny odtwarzać utwory w wysokich rejestrach, podczas gdy bary i pizzerie powinny postawić na niskie dźwięki) i utrzymujesz głośność na średnim poziomie.
3. Piosenki uprzyjemniają czas oczekiwania na zamówienie
Według badań naukowych, muzyka zmniejsza napięcie związane ze staniem w kolejce. Czekający goście są bardziej zrelaksowani, jeśli w tle słyszą przyjemne, kojące melodie. Być może jest to sprzeczne z intuicją, ale wolna muzyka sprawia, że ??czas mija szybciej!
Jeśli prowadzisz obleganą ??kawiarnię, pamiętaj, aby rozpocząć dzień od przyjemnej, wolnej muzyki, by osłodzić nastroje gości czekających w kolejce na poranną kawę.
-
Tempo muzyki wpływa na rytm jedzenia
Stwierdzono, że muzyka wpływa na tempo jedzenia i picia ludzi: im szybsze tempo, tym szybciej ludzie kończą swój posiłek i wychodzą.
Lekcja dla restauratorów jest jasna. Prowadzisz sieć restauracji szybkiej obsługi lub bar i chcesz szybko obracać stolikami? Dodaj energii swoim gościom i przyspiesz rytm jedzenia, grając w muzykę w szybkim tempie.
Z drugiej strony, jeśli zarządzasz ekskluzywną restauracją, znaną z romantycznej atmosfery, upewnij się, że muzyka odtwarzane w tle jest niska i wolna. Naukowcy odkryli, że gdy gra delikatna muzyka, goście nie tylko jedzą powoli, ale też wydają więcej, ponieważ częściej wolą pozostać przy stole na deser i kawę.
-
Odpowiedni rytm może zwiększyć wydatki gości
Ludzie wykorzystują muzykę jako wskazówkę do interpretacji miejsca – a rozważni restauratorzy mogą to wykorzystać. Przykładowo badania pokazują, że restauracje grające muzykę klasyczną lub jazzową są automatycznie postrzegane jako wysokiej klasy, a zatem droższe niż restauracje grające piosenki pop lub rock.
Możesz wykorzystać to na swoją korzyść – jeśli prowadzisz restaurację szybkiej obsługi lub przyjazną rodzinie restaurację, zagraj we współczesnym stylu pop i rock, by zapewnić odprężającą, przystępną atmosferę. Jeśli zarządzasz elegancką restauracją, zamiast tego odtwarzaj muzykę poważną lub jazz.
Muzyka może w znacznym stopniu przyczynić się do budowania atmosfery restauracji, będąc jednocześnie stosunkowo niedrogą i łatwą do kontrolowania. Jeśli prowadzisz kawiarnię, bar lub restaurację, nie pozwól nikomu wybierać, które piosenki powinny być grane. Główny kelner może lubić rap, podczas gdy kucharz może woleć blues – ale zanim poddasz się osobistym gustom, zadaj sobie pytanie: czy to właściwy wybór? Czy ta muzyka tworzy odpowiednią atmosferę? Czy pasuje do tego, co próbujesz przekazać swoją marką? Czy przyciąga on właściwy typ klientów i wspiera Twoje cele biznesowe?
Pomyśl o tym, jak o przyprawach: zła przyprawa lub zła ilość może łatwo zepsuć danie. Z drugiej strony, jeśli dodasz odpowiednią przyprawę, w dokładnej ilości, otrzymasz danie idealne, a goście będą pytali o dokładkę!