Systemy IT dla branży detalicznej - kompletny POS

Sezon świąteczny zapowiada się bardzo dobrze dla sprzedawców, przynajmniej według prognoz National Retail Foundation (NRF). Chociaż perspektywy są dobre, konkurencja jest trudna, a proces zakupów coraz bardziej złożony.

Sprzedawcy, którzy chcą odnieść sukces, odbić klientów konkurencji i przyciągnąć ich do własnych sklepów, będą potrzebować jasnego i skutecznego planu działania.

Oto pięć kluczowych trendów zakupowych, które będą charakteryzować ten sezon świąteczny, wraz z naszymi sugestiami, jak je wykorzystać, aby osiągnąć przewagę nad konkurencją.

1.       Klienci zaczynają robić zakupy na długo przed początkiem grudnia

Bądź przygotowany na wczesnych zakupowiczów:

  • Upewnij się, że Twoja ekspozycja internetowa oraz w sklepie fizycznym jest zaktualizowana.
  • Oferuj jasne i wyrozumiałe zasady zwrotów. Jeśli proces zwrotu towaru w Twoim sklepie jest niejasny lub zbyt restrykcyjny, ryzykujesz, że klienci zrezygnują z zakupów u Ciebie lub nie dokonają ich ponownie.  Według raportu NRF ponad 60% kupujących, którzy doświadczyli trudności związanych ze zwrotem towaru w danym sklepie nie wyrażało chęci ponownego zakupu u tego sprzedawcy. W okresie świątecznym opłaca się być szczodrym!

2.       Konsumenci przeglądają i kupują produkty poprzez różne kanały

Konsumenci coraz częściej przeglądają i kupują produkty za pomocą różnych kanałów. Badania UPS wykazały, że 55% kupujących przegląda produkty online przez zakupem (tzw. webrooming). Jednocześnie, w opozycji do przedstawionych statystyk, 54% klientów przegląda produkty w sklepach fizycznych, zanim zacznie przeglądać Internet w poszukiwaniu lepszej oferty (tzw. showrooming).

Aby podtrzymać chęć dokonania zakupu przez klienta:

  • Oferuj opcje, które łączą kanały. Popularnym przykładem jest opcja click&collect, która umożliwia klientowi dokonanie zakupu online i odebranie towaru w sklepie.
  • Korzystaj z danych zebranych na podstawie przeglądania i zakupu towarów przez klientów, aby oferować spersonalizowane rekomendacje co do dalszych zakupów.
  • Udostępnij klarowne i kompletne informacje o produkcie w sklepie fizycznym oraz internetowym. Technologie takie jak mobilny POS, mogą wspierać Twój personel podczas okresu świątecznego, umożliwiając mu szybkie sprawdzenie gdzie znajdują się produkty, jakie są ich specyfikacje oraz ilość sztuk w magazynie.

3.       Rynek e – commerce nadal się rozwija

Zakupy online nie tracą na popularności. Coraz więcej konsumentów w okresie świątecznym robi zakupy za pomocą sklepów internetowych, zatem ważne jest aby sprzedawcy mieli opracowaną jasną strategię online.

Kilka rzeczy, które powinieneś wykonać:

  • Upewnij się, że Twoja strona internetowa jest przystosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Zakupy za pośrednictwem telefonów komórkowych są już powszechne i oczekuje się, że w tym roku staną się jeszcze ważniejsze. Twoja strona powinna być zaprogramowana w taki sposób, aby mogła zaadaptować się do każdego urządzenia z jakiego korzystają klienci. Wszystkie przyciski, linki i odnośniki powinny być przejrzyste i wystarczająco duże, aby można było z łatwością obsłużyć je na ekranie dotykowym. Wszystkie numery telefonów należy podawać jako tekst, a nie obrazy, tak żeby użytkownicy mieli do nich łatwy dostęp poprzez funkcje kopiowania/wklejania w urządzeniach mobilnych.

  • Aby zwiększyć szanse zakupu, zamieszczaj na swojej stronie internetowej rzetelne informacje o produktach. Zadbaj o czytelny i kompletny opis przedmiotu, wraz z dużą ilością wysokiej jakości zdjęć. Dodatkowym atutem będzie zamieszczenie filmu, który lepiej pokazuje produkt lub demonstruje jak działa.

  • Oferuj bezpłatne dostawy: według NRF 6 na 10 kupujących twierdzi, że bezpłatna wysyłka przekonała ich do zakupu, przy którym mieli wątpliwości.

  • Zamieszczaj opinie o produktach. Jak podaje NRF, 96% kupujących deklaruje, że czyta recenzje umieszczane na stronie sprzedawcy, zaś dla jednej czwartej konsumentów opinie te są najważniejszym czynnikiem przy dokonywaniu wyboru ważniejszym nawet niż porównanie cen czy porady znajomych.

  • Daj kupującym możliwość zapisywania przedmiotów na liście życzeń. Według badań NRF prawie dwie trzecie klientów w okresie przedświątecznym deklaruje chęć zapisywania wyszukanych online pomysłów na prezenty w internetowych listach życzeń.

4.       Konsumenci podejmują impulsywne decyzje zakupowe

Nieplanowane zakupy są powszechnym zjawiskiem, które eskaluje. Młodsze pokolenia są szczególnie podatne na podejmowanie impulsywnych decyzji zakupowych.

Wykorzystaj te tendencje online i offline:

  • Naprowadź klienta na produkt, udostępniając go za pomocą Mediów Społecznościowych.

 

  • Wdrażaj silniki rekomendacji w swoim sklepie internetowym („to też może Ci się spodobać …”), a także w sklepach stacjonarnych, przy kasach. Najlepsze rozwiązania realizujące funkcję rekomendacji umożliwiają dostarczenie spersonalizowanych propozycji produktów do POS i w istocie stanowią bardziej efektywną wersję tradycyjnego up-sellingu, zasilaną przez mechanizmy sztucznej inteligencji.

  • Strategicznie umieszczaj w sklepie komplementarne przedmioty blisko siebie.

  • Zwiększaj szansę na impulsywny zakup, wysyłając klientom oferty promocyjne online, dopasowane na podstawie ich historii przeglądania.

5.       Opinia innych ludzi ma znaczenie

Współczesnym kupującym nie wystarczy opinia członka rodziny lub znajomego przed dokonaniem zakupu. Dzisiejsi konsumenci lubią poznać opinię innych osób, niezależnie od tego, czy znają je osobiście. Dzielą się informacjami o nowym zakupie – lub pomysłami zakupu – w Mediach Społecznościowych. Badania Google wykazały, że coraz większa liczba konsumentów korzysta z przewodników prezentowych, umieszczanych  na YouTube; w przypadku nabywania elektroniki, 68% użytkowników smartfonów przegląda filmy z tego serwisu, w poszukiwaniu pomysłu na zakup.

Umożliwiaj klientom dostęp do kanałów społecznościowych:

  • Nie ignoruj Mediów Społecznościowych: wyraźnie zaznaczaj w nich swoją obecność, zachęcaj do interakcji i doceniaj lojalnych klientów, którzy kochają i udostępniają Twoje produkty.

  • Wyświetlaj opinie o produktach w swojej witrynie i upewnij się, że znajdują się obok odpowiedniego produktu.

  • Możesz wykorzystać recenzje w swoich sklepach fizycznych: np. poprzez oznaczenie swoich ?najpopularniejszych? produktów, według opinii klientów lub rozważyć dodanie przydatnej (prawdziwej!) recenzji.

  • Skonfiguruj strategię wpływu mediów społecznościowych: coraz częściej konsumenci konsultują się z gwiazdami mediów społecznościowych, aby uzyskać porady dotyczące prezentów.

 

W tym sezonie świątecznym możesz przyciągnąć i zatrzymać klientów, oferując doskonałe produkty w witrynie e-commerce i platformie cyfrowej, a także świetne oraz spójne doświadczenia zakupowe online i w sklepach fizycznych.

Artykuł został przygotowany w ramach współpracy co-marketingowej LS Retail na podstawie tekstu: https://www.lsretail.com/blog/retail-shopping-trends-holiday-season/ autor: Giada Pezzini

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *