new-year-resolutions-business

Wiem, co możesz pomyśleć – kolejne postanowienie noworoczne, które ma zmienić wszystko. Na początku stycznia powtarzamy „Nowy Rok, nowy ja”, a w przeciągu miesiąca zapominamy o celach, które sobie założyliśmy.

A więc, w tym roku naprawdę będzie inaczej! I pomyśl tylko o tym: nawet jeżeli nie dotrzymasz (wszystkich) swoich postanowień noworocznych, najważniejsze jest, że  zaczynasz myśleć o tym, jak usprawnić swój biznes. Już samo to może pomóc Ci dostać się tam, gdzie ostatecznie zmierzasz.

Oto osiem najlepszych postanowień noworocznych, które sugerujemy wziąć sobie do serca i zrobić sobie samemu prezent, który może doprowadzić Cię w stronę sukcesu.

Jesteś gotowy na usprawnienie działania swojego biznesu w Nowym Roku?  

Przejmij kontrolę nad całym swoim biznesem

Czy co miesiąc spędzasz godziny próbując nadać sens swoim statystykom? A może Twój zespół nie jest w stanie zorientować się co dzieje się w innych lokalizacjach twojego sklepu? A co dzieje się, kiedy Twoi menadżerowie są w podróży – czy przypadkiem nie mają pojęcia co się dzieje na miejscu w sklepie?

Jeżeli odpowiedź na którekolwiek z pytań brzmi twierdząco, istnieje prawdopodobieństwo, że ciągle używasz różnego rodzaju oprogramowania do zarządzania różnymi elementami swojego biznesu – od recepcji po zaplecze, e-handel, magazyn, itd. Musisz zrozumieć, że funkcjonalność Twojej obsługi klienta traci na takim systemie. Dlatego czas na zmiany. Daj sobie zasłużony prezent noworoczny i wdróż ujednolicony system rozwiązań detalicznych, który będzie odpowiedzialny za wsparcie w zarządzaniu całym Twoim biznesem – od drzwi wejściowych do zaplecza. Zaoszczędzisz czas, tonę pracy papierkowej, a swoim klientom oszczędzisz powolnego, nieefektywnego serwisu.

Przyśpiesz kolejki przy kasie

To zadanie jest naprawdę łatwe! Szybsza obsługa przy kasie jest równoznaczna z większymi wskaźnikami sprzedaży, bardziej zadowolonymi klientami i zaoszczędzonym czasie. Sposoby na skrócenie kolejek przy kasach zostały już przez nas przedyskutowane, więc aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla swojego biznesu, zacznij od analizy sytuacji, która panuje w Twoich sklepach. Czy długie kolejki w godzinach szczytu są spowodowane tym, że zbyt mało osób pracuje przy kasie? Czy Twój  system ma tendencję do zacinania się, wyłączenia, zwalniania? Wyróżnij powód i znajdź rozwiązanie, a Twoi klienci na pewno Ci podziękują.

Napędzaj i nagradzaj lojalność

Pozyskanie nowego klienta to 5 albo 25 razy trudniejsze zadanie, niż sprzedanie produktu stałemu klientowi.  Inwestycja w powtarzające się wizyty bardzo opłaci się Twojemu biznesowi! A najbardziej popularnym sposobem pozyskania stałego klienta jest program lojalnościowy. Jeżeli zostanie dobrze przeprowadzony, może mieć podwójnie dobry skutek: więcej powracających klientów i lepsze zrozumienie Twojej bazy klientów. Programy lojalnościowe zbierają dużą ilość informacji – wiek Twoich klientów, płeć, preferencje dotyczące produktów, preferowane godziny zakupów…, a wszystkie te informacje po zebraniu można użyć, żeby stworzyć dedykowaną ofertę, spersonalizowane rekomendacje i komunikację z klientem.  Bądź jednak ostrożny przy planowaniu programów lojalnościowych, ponieważ nie wszystkie są efektywne.

Daj się wciągnąć w Social Media

Social media nie znikną. Jeżeli wciąż nie jesteś aktywny na platformach, na których pojawiają się Twoi klienci, właśnie nadszedł czas na rozpoczęcie działania w tym zakresie.  Zanim zaczniesz (i się wciągniesz), miej w pamięci 4 główne zasady korzystania z social mediów:

  • Bądź szczery, przyjazny i dostępny. Social Media nie są miejscem, w którym oczekuje się oficjalnego i zbyt profesjonalnego języka.
  • Bądź konsekwentny. Jeżeli zakładasz stronę na platformie social mediowej, nie możesz wrzucać postów, kiedy ci się podoba. Kluczem do sukcesu jest wcześniej wymyślona strategia, według której będziesz wstawiał materiały; dostosowanie postów do swoich odbiorców i wizerunku, jaki chcesz osiągnąć i częste publikowanie.
  • Spraw, żeby było ciekawie! Zorganizuj konkursy, zakłady czy wymyślaj gry. Ludzie patrzą na Twoją stronę internetową w czasie swojego czasu wolnego – spraw, żeby im się to opłacało!
  • Miej otwarte kanały komunikacyjne. Wiele klientów umieszcza swoje komentarze i skargi w Social Mediach – a ignorowanie ich nie jest zbyt mądrą strategią. Prawdę powiedziawszy, jak wynika z ostatnich badań Sprout Social, 50 procent konsumentów jest zdania, że nie korzystają z usług tych marek, które zignorowały ich skargi zostawione w Social Mediach.  Zawsze odpowiadaj obserwującym na pytania zadawane w komentarzach!

Bądź mobilny

Mobilny biznes (eng. m-commerce) rozwija się o wiele szybciej niż biznes elektroniczny połączony z handlem od drzwi do drzwi (brick-and-mortar retail), podaje comScore. Business Insider przewiduje, że do 2020 roku m-commerce będzie stanowił 45 % całego handlu rynkowego online.  

Jeżeli wciąż nie jesteś dostępny dla rosnącej liczby klientów tego typu biznesu, czas na to, żeby to zmienić. Jeżeli planujesz wypuścić aplikację czy ruszyć z responsywną i szybką witryną pozwalającą na mobilne kupowanie, musisz upewnić się, że jest ona widoczna w wyszukiwarkach klientów i dostosowana do wszystkich urządzeń, na których można przeglądać internet.  Jeżeli zapomnisz o tym szczególe, ludzie najpewniej zdecydują się skorzystać z oferty bardziej mobilnie-przyjaznego konkurenta.

Zainwestuj w swój zespół

Twój zespół jest jednym z najbardziej istotnych elementów na drodze do sukcesu Twojego biznesu.

W dzisiejszych czasach, klienci mogą odnaleźć wszystkie dostępne w sklepie produkty, po niższych cenach w Internecie. Jeżeli więc odwiedzają tradycyjne sklepy, robią to, aby czegoś doświadczyć. Oznacza to, że pracownicy, którzy znajdują się na miejscu – a powinni być to pracownicy posiadający odpowiednią wiedzę, uśmiechnięci i pomocni – są częścią tego doświadczenia. Według badania handlu PwC, posiadanie kompetentnych sprzedawców powinno być numerem jeden dla tych, którzy chcą polepszyć doświadczenie kupującego w sklepie. Aby odpowiednio znacząco wpłynąć na poziomy sprzedaży, zacznij się koncentrować na:

  • Przedstawieniu zespołowi marki i jej głównych założeń,
  • Zagwarantowaniu pracownikom treningu, dzięki któremu będą rozwijać się zawodowo,
  • Wyposaż swój zespół w technologie, które pomogą im obsługiwać klientów w sposób, którego oczekują, czyli: szybko, ekscytująco i bez problemów.

To nie wszystko – ale to dobry start.

Proś o opinie

Ludzie tak samo uwielbiają wyrażać swoje opinie, jak i dowiadywać się, jakie opnie mają inni. Dotyczy to wielu rzeczy – działalności biznesu i produktów również. Jak twierdzi BrigthLocal, w 2017 r. 97 % klientów czytało opinie online na temat lokalnego biznesu  i  85 % ludzi zaufało tym opiniom, tak jak zaufałoby personalnym rekomendacjom! Opinie online mogą być nieco przerażające, mogą martwić lub nawet irytować: ale zaufaj nam, nie znikną po Sylwestrze. Więc równie dobrze możesz coś z nimi zrobić!

Są trzy główne zasady, którymi należy się kierować, jeśli chodzi o opinie:

  • Zachęć użytkowników. Stwórz dialog z lojalnymi klientami i społecznościami online, które kochają Twój produkt i zachęć obserwatorów do pozostawienia opinii.
  • Podkreśl je. Nie cofaj się przed promowaniem opinii, które stawiają cię w dobrym świetle.
  • Odpowiadaj. Ważne jest, aby dziękować klientom, którzy poświecili czas na pozostawienie opinii. Inną ważna, a może nawet ważniejszą rzeczą, jest pamiętanie, żeby nie ignorować negatywnych komentarzy. Odpowiadaj grzecznie klientom, którzy nie byli zadowoleni i spraw, żeby poczuli się usłyszani. Tylko przez sam fakt odpowiedzi na zażalenie możesz sprawić, że klient Cię nie opuści. Jak wynika z badania Maritz i Evolve24, 83 % skarżących się, którzy otrzymali odpowiedź, było bardzo usatysfakcjonowanych głównie faktem otrzymania odpowiedzi. Nawet, jeżeli ich problem nie został rozwiązany!

Bądź gotowy na to, co nieprzewidywalne

Tępo zmian ciągle wzrasta, kto wie, jakie nowe trendy pojawią się w Nowym Roku, albo jak nowe technologie zmienią sposoby, w których robimy zakupy. Bądź otwarty na nieprzewidywalne innowacje i gotowy, aby zacząć nową współprace. Cokolwiek robisz pamiętaj, żeby zawsze mieć na uwadze klientów.  Technologie są drogie, miej pewność że systemy, które wprowadzasz są odpowiednie dla Twoich celów i że mają dużą szansę się zwrócić. Jeżeli potrzebujesz pomocy, żeby zrozumieć, który typ technologii jest najlepszy dla Twojego biznesu, nie wahaj się przed skontaktowaniem się z naszymi ekspertami handlowymi.

Artykuł został przygotowany w ramach współpracy co-marketingowej LS Retail na podstawie tekstu: https://www.lsretail.com/blog/8-new-years-resolutions-kickstart-retail-business/autor: LS Retail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *