ls nav commerce
Wielu przedsiębiorców do wsparcia prowadzenia swojej firmy używa kilku aplikacji biznesowych. Rozwiązanie to można porównać do patchworku, w którym każdy z elementów odpowiada za obsługę innej części przedsiębiorstwa – od systemu Point of Sale (POS) do e-handlu (e-commerce), od CRM po zarządzanie magazynem. Pomiędzy tymi oprogramowaniami musi oczywiście dochodzić do komunikacji, niestety połączenie ich przynosi zwykle więcej problemów niż korzyści. Obsługa aplikacji zintegrowanych często w unikalny sposób, który może być nieczytelny dla kogoś, kto się tym wcześniej nie zajmował, staje się  przeszkodą dla sprzedawcy, co skutkuje tym, że napotyka on szereg kolejnych problemów, nie mogąc dostarczyć klientowi płynnego doświadczenia omnichannel, którego oczekuje.

Współcześni przedsiębiorcy często mają kłopoty, ponieważ zbierają olbrzymią ilość danych, dostarczanych przez przeróżne punkty styczności z klientem, poczynając od sklepu internetowego (e-commerce), przez programy lojalnościowe, po systemy POS.  W związku z tym, w celu dostarczenia klientowi spersonalizowanych komunikatów czy oferty, sprzedawcy muszą się upewnić, że oprogramowanie, którym się posługują daje im możliwość zorganizowania wszystkich danych, przeanalizowania ich i przekształcania we wnioski, które mogą wpłynąć na rozwój danej firmy.

W związku z tym sprzedawcy powinni porzucić obecnie używany  system aplikacji, w którym każda z nich jest oddzielnym bytem i który sprawia, że nie są oni w stanie zobaczyć kim są ich klienci czy mieć pełny wgląd w to, co się dzieje w ich biznesie.

Zamiast wielu różnych aplikacji, powinni zainstalować jednolity system handlowy.

Unified commerce 

Unified commerce łączy na jednej platformie usługi e – commerce, m-commerce, wypełnianie zamówień, zarządzanie magazynami, zarządzanie relacjami z klientami, obsługę systemu POS (Point of Sale) – a także wiele więcej.

Brian Brunk, dyrektor firmy Boston Retail Partners (BRP), zajmującej się konsultingiem dla sklepów detalicznych twierdzi, że  “unified commerce to coś więcej niż omnichannel, to fundament, stawiający zadowolenie klienta na pierwszym miejscu, burzący ściany pomiędzy wewnętrznymi kanałami optymalizacyjnymi i kładący nacisk na wspólną platformę handlową.”

Oto osiem sposobów na ujednolicenie platformy handlowej, która uczyni Twoje życie łatwiejszym i wspomoże rozwój Twojego biznesu.

1. Nie marnuj czasu i pieniędzy na integracje danych

Kiedy używasz kilku różnych systemów: jednego do zarządzania swoją sprzedażą, innego do monitorowania dostawców, trzeciego do zarządzania sklepem internetowym – i tak dalej, tak naprawdę korzystanie (i zarządzanie) komunikacją pomiędzy różnymi platformami może sprawiać Ci duże problemy.

Integrowanie systemów wymaga zatrudnienia ekspertów, którzy będą się znali na wszystkich funkcjonujących w Twojej firmie oprogramowaniach. Może okazać się, że skończy się na tym, że zaistnieje potrzeba zatrudnienia kilku specjalistów. Każda z tych osób będzie  odpowiedzialna za jeden system, a Ty zatrudnisz ich wszystkich mając nadzieję, że będą potrafili się ze sobą dogadać i stworzyć razem jeden działający interfejs. A kiedy będzie trzeba zaktualizować system albo coś się zepsuje? Będzie konieczny restart i cały proces będzie musiał być przeprowadzony od początku. Chyba nie trzeba mówić, że będzie on długi – i kosztowny.

Używając jednolitego systemu, obniżasz koszty (i potrzebny czas) na realizację każdego z etapów – od wdrożenia systemu, przez zarządzanie, po aktualizacje.

2. Pomniejszaj ryzyko błędów

Gdy używasz różnych systemów, każde opóźnienie w komunikacji pomiędzy nimi będzie skutkowało problemami z synchronizacją danych. W konsekwencji może okazać się, że będziesz nadal sprzedawać produkt w sklepie internetowym, w momencie w którym nie ma go już w magazynie albo będziesz reklamować przedmiot z inną ceną, niż jest w rzeczywistości. Każdy z takich błędów sprawia, że możesz stracić nie tylko renomę, ale również klientów.

Używając jednolitego systemu do zarządzania całym przedsiębiorstwem, wszystkie informacje – od cen, po dostępność produktu czy jego opis – będą dostarczane z jednej bazy danych, a następnie przekazane do różnych punktów kontaktu.

3. Poznaj jedyną wersję prawdy o Twoim biznesie

W sytuacji, w której całe przedsiębiorstwo – centra dystrybucji, sklepy internetowe, sklepy stacjonarne, HQ – jest prowadzone na jednej platformie, wszystkie działy mają dostęp do takich samych danych, które mogą analizować. Scentralizowana baza danych, zbierająca informacje w spójnej formie, gwarantuje jedną wersję prawdy. Bazując na jednolitych i wiarygodnych informacjach, firma może uprościć swój system raportów finansowych, lepiej monitorować kluczowe wskaźniki efektywności czy analizować wyniki poszczególnych produktów czy promocji, a co najważniejsze podejmować decyzje, które będą usprawniać biznes.

4. Szybko ucz swoich pracowników

Używając wielu  systemów szkolenie nowego zespołu może być bardzo długie. Mnogość rozwiązań systemowych oznacza, że nie możesz w prosty sposób przerzucać pracowników pomiędzy działami, bo będą musieli być za każdym razem szkoleni pod kolejny system od nowa.

Przykładowo, duży ośrodek narciarski w Kanadzie – Blue Mountain, aby prowadzić swoje operacje, które obejmują wszystkie procesy – od kateringu, przez sprzedaż detaliczną, po wypożyczalnie sprzętu, restauracje, hotele i więcej, wdrożył aż 26 różnych systemów. Każdy rodzaj operacji miał swój własny system. W konsekwencji, gdy pracownicy byli przesuwani do innego działu, zmieniał się system, który mieli obsługiwać i do którego musieli być od nowa szkoleni – co oznaczało, że chwilowa zmiana funkcji była bardzo niepraktyczna i nie przynosiła zysków firmie.

Kilka lat temu, Blue Mountain wymieniło te 26 systemów na jedną platformę sprzedaży – LS Nav. Dziś, pracownicy są szkoleni tylko raz i mogą poruszać się bezproblemowo pomiędzy różnymi częściami systemu.

5. Zarządzaj w czasie rzeczywistym

Kiedy firma korzysta z jednej platformy, siedziba HQ otrzymuje generalny podgląd w czasie rzeczywistym dotyczący jej wydajności – poczynając od wyników sprzedaży w konkretnych lokalizacjach i w domach towarowych.  Dzięki temu podglądowi, możliwe jest natychmiastowe reagowanie w razie potrzeby.

Klub 21, firma która prowadzi sklepy Armani Exchange w  Wielkiej Brytanii, skorzystała z ujednoliconego rozwiązania i bardzo szybko zaczęła czerpać z tego korzyści. Clare Vella, dyrektor jednej z sieci sklepów, opowiedziała, jak LS Nav pomógł jej firmie zarządzać sklepem podczas wyprzedaży z okazji Black Friday – „była godz. 22, piątek wieczór, a ja spędzałam czas w domu. Sprawdzałam wyniki sprzedaży i zauważyłem niesamowitą ilość transakcji w regionie Liverpool. Zdążyłam zadzwonić do magazynów, żeby w sobotę rano uzupełniono stan produktów w sklepach. Prawdę mówiąc, z naszym starym systemem nie moglibyśmy mieć tak efektywnego i transparentnego  wglądu w sytuację na żywo. Manager sklepu najprawdopodobniej zadzwoniłby do mnie z dramatyczną informacją, że ma braki towaru. Dzięki rozwiązaniu LS Retail, mogliśmy zareagować naprawdę szybko.

6. Zapewnij prawdziwe doświadczenie omnichannel

Klientów nie interesują kanały sprzedaży. Jedyne rzeczy, o które dbają to płynne doświadczenie zakupu, dokładna i zgodna z rzeczywistością informacja o produktach oraz doskonała obsługa, nie ważne czy kupują online czy w sklepach fizycznych.

Kupujący chcą mieć możliwość sprawdzenia dostępności magazynowej pomiędzy sklepami, używać opcji click & collect, aby zamówić produkty, których już nie ma na stanie sklepu, a także oczekują dostarczenia zamówień do ich domów, a w razie potrzeby także opcji zwrotu towaru, zarówno w sklepie, jak i wysyłkowo.

Poprzez połączenie wszystkich kanałów sprzedaży na tej samej platformie, masz możliwość nie tylko trzymania ręki na pulsie i pilnowania tego, co dzieje się w Twoim biznesie, ale też pozwalasz swoim klientom na kupowanie wedle ich oczekiwań, a proces sprzedaży jest ciągły i nie sprawia problemów.

7. Posiadaj pełen obraz Twojego klienta

W tradycyjnych systemach, wszystkie sklepy stacjonarne przesyłają swoją dokumentację do zarządu na koniec dnia. W takim modelu, często pojawiają się brakujące, bądź niekompletne informacje o kliencie. Co więcej, niektóre firmy nie posiłkują się jedną, zintegrowaną bazą danych o klientach, a informacje o nich (sprzedaż, płatności itd.) są gromadzone w oddzielnych systemach, sprawiając że informacje te są często zduplikowane i nie wpływają na poziom wiedzy o konsumencie.

Zbierając wszystkie informacje do jednej bazy danych i zezwalając na dostęp do niej pracownikom z różnych lokacji w czasie rzeczywistym, sprzedawcy dostarczają dane wysokiej jakości. Przykładowo, mogą dowiedzieć się na czym opierają się decyzje klienta w zależności od tego gdzie kupuje oraz jakie promocje i ceny otrzymuje. Poprzez analizę zwyczajów klienta, sprzedawcy otrzymują podgląd 360 stopniowy, który może posłużyć do stworzenia bardziej efektywnych programów lojalnościowych, zaoferowania spersonalizowanych rekomendacji i promocji – innymi słowy, do zaprojektowania bardziej angażującego doświadczenia klienta.

8. Pracuj z tylko jednym dostawcą

Kiedy używasz wielu systemów,  musisz się  nieodwołalnie porozumiewać z różnymi dostawcami – a to jest czynnik, który opóźnia i komplikuje realizacje projektów.

Wybranie jednej platformy oznacza, że jeden dostawca będzie odpowiedzialny z wszystkie procesy. Zakładając, że już wybrałeś odpowiednią firmę (kogoś kto zna się na biznesie, rozumie Twoje potrzeby i efektywnie się z tobą komunikuje), poradzenie sobie z jednym vendorem, zamiast z kilkoma może w łatwy sposób obniżyć złożoność wdrożenia i koszty całościowe. Tylko upewnij się, że wybrałeś vendora, któremu można zaufać  i w przyszłości zapewni Ci aktualizacje i wsparcie, kiedy będziesz tego potrzebował.

Nie tylko omnichannel

Omnichannel już nie jest nowością, a przedsiębiorcy znają wartość tego rozwiązania. Słowami Ken Morris, partnera i założyciela firmy konsultingowej Boston Retail Partners, „w systemie omnichannel posiadasz wiele różnych kanałów, natomiast nie masz jednego oprogramowania, jednej wersji prawdy: masz jej różne wersje. Korzystając z jednej platformy do zarządzania przedsiębiorstwem, wszystko łączy się ze sobą w czasie rzeczywistym… dlatego unified commerce to przyszłość dla całego świata.

Ostatnie badanie BRP ustaliło, że 85 procent sprzedawców uważa, że stworzenie ujednoliconego środowiska sprzedażowego jest dla nich priorytetem. Główne funkcje, które interesują sprzedawców to:

  • Wgląd do magazynów i zamówień pomiędzy kanałami. Obecnie mniej niż jedna trzecia sprzedawców ma taką możliwość, ale w ciągu kolejnych 3 lat, 90 procent z nich widzi to w swojej ofercie.
  • Możliwość rezerwacji magazynów na potrzeby specjalnych zamówień pomiędzy kanałami. W tym momencie 2 z 5 sprzedawców ma to w ofercie, 82 procent w przeciągu 3 kolejnych lat zamierza wprowadzić tę funkcję.
  • Możliwość stosowania modelu typu “kupuj wszędzie, wysyłaj wszędzie” pomiędzy kanałami sprzedażowymi.

Unified commerce pomaga przezwyciężyć dzisiejsze trudności dostarczania usługi na miarę przyszłości, – płynnego doświadczenia zakupowego oczekiwanego przez klientów. Skontaktuj się z naszymi ekspertami, aby odkryć, jak platforma LS Nav, pomoże Ci dostarczyć klientom innowacyjne doświadczenia.

Artykuł został przygotowany w ramach współpracy co-marketingowej LS Retail na podstawie tekstu: https://www.lsretail.com/blog/unified-commerce-need-retail-business/ autor: Giada Pezzini

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *