Sieci detaliczne - innowacyjne technologie

Rosnący postęp technologiczny oraz zmiany w zachowaniu klientów wprawiają wielu sprzedawców w zakłopotanie. Czym są te wszystkie nowe technologie, o których słyszeliście – i czy faktycznie potrzebujecie ich w swoich sklepach?

Przygotowaliśmy krótką listę 17 najważniejszych terminów, łącznie z opisaniem ich znaczenia dla Was i Waszego przedsiębiorstwa.

Point of Sale (POS) system

Kombinacja oprogramowania i sprzętu używana do zarządzania sprzedażą, transakcjami, a także ułatwiania codziennych operacji związanych ze sprzedażą.

Znaczenie: Właściwy system POS usprawnia obsługę klienta, zwiększa szybkość działania i precyzję, służy do zarządzania zapasami oraz czyni raportowanie o stanie magazynów i zamawianie towarów bardziej efektywnym.

Mobile Point of Sale (mPOS)

Jest to bezprzewodowe urządzenie, zwykle tablet lub smartfon, który przejmuje funkcje tradycyjnej kasy fiskalnej lub systemu POS.

Znaczenie: Mobilny POS umożliwia sprzedawcom doprowadzenie systemu POS do klientów, zamiast wymagać on nich dostania się do niemobilnej stacji POS. Ta mobilność zrewolucjonizowała przemysł sprzedaży: według ?Badania mobilnego systemu POS wykorzystywanego w branży handlowej? Capterra, 62 % pracowników branży sprzedażowej uważa, że mPOS ułatwia ich pracę ? a 1 na 4 sądzi, że dzięki mPOS zwiększył liczbę sprzedawanych produktów!

POS oparty na chmurze

Oprogramowanie Point of Sale, które może być dostępne jako aplikacja internetowa uruchamiana za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

Znaczenie: POS oparty na chmurze ze względu na swoją skalę staje się coraz popularniejszy, zaletami tego rozwiązania są szybkość wdrożenia (lokalny sprzęt oraz oprogramowanie nie są wymagane), niskie koszty, kompatybilność z większością sprzętu (POS może być obsługiwany przez każdą przeglądarkę). W szczególności jest ono dopasowane do przedsiębiorców o dobrym dostępie do Internetu. Rozwiązanie oparte o chmurę  jest zatem opłacalne szczególnie w przypadku sklepów sezonowych.

EMV

Globalny standard EMV dla kart kredytowych i terminali płatniczych został zaimplementowany w celu ograniczenia ryzyka dotyczącego potencjalnych oszustw finansowych. EMV jest  wbudowane w inteligentny chip, który zapewnia, że karta nie straciła swojej ważności, a także wymaga od klienta wpisania kodu PIN w celu potwierdzenia, że jest się właścicielem tego środka płatniczego.

Znaczenie: EMV pomaga ustrzec sprzedawców oraz konsumentów przed stratami wynikającymi z użycia skradzionej karty lub próby płatności z wykorzystaniem fałszywej karty. Obecnie w kilku krajach na całym świecie prawnie wymaga się od sprzedawców, aby posiadali sprzęt do płatności zgodny z EMV. Sprzedawcy, którzy się na to nie zgadzają, są odpowiedzialni za wszelkie nadużycia finansowe dokonywane z użyciem kart kredytowych w ich lokalach.

Sklep Pop ? up

Fizyczny sklep otwarty przez limitowany okres czasu.  Znany także jako sklep tymczasowy lub przelotny handel.

Znaczenie: Sklepy Pop-up stają się coraz popularniejszym sposobem sprzedawców na budowanie alternatywnej obecności na ulicach. Wykorzystuje się je w celu testowania nowych rynków i nowych produktów. Są także łatwe do skonfigurowania i dają duży pogląd na nowe , jak i dopiero co wprowadzane marki.

Omni ? channel

Podejście sprzedaży, które zapewnia klientom doznania zakupowe poprzez wszystkie kanały sprzedażowe. Głównymi kanałami sprzedaży są sklep fizyczny, sklepy internetowe (e ? commerce), telefony komórkowe oraz media społecznościowe. Strategia omni-channel może objąć je wszystkie.

Znaczenie: Obecnie konsumenci oczekują spójnych doświadczeń, kiedy wchodzą w interakcję z marką. Nie myślą oni o zróżnicowaniu kanałów ? i sprzedawcy też nie powinni. Efektywna strategia omni-channel pozwala kupującym zachowywać swoje informacje dotyczące kosztów zakupowych czy punktów lojalnościowych na wszystkich kanałach sprzedażowych.

Click & Collect

To model zakupowy, który umożliwia klientom zamawianie lub kupowanie produktów za pośrednictwem strony internetowej i odebrania ich w fizycznej placówce sklepu.

Znaczenie:  Istnieją bardzo dobre powody, żeby rozpocząć sprzedaż Click & collect w Twoim sklepie.

  1. Click & Collect jest popularne wśród klientów, ponieważ pozwala im na odebranie zakupów w dogodnym dla nich czasie, bez konieczności czekania na dostawę w domu.
  2. Pomaga napędzać ruch w sklepie.
  3. Wykazano, że taki model zwiększa wielkość koszyka: zgodnie z badaniami OnePoll z 2016 roku, 65 % klientów korzystających z Click & collect dokonuje dodatkowych, nieplanowanych zakupów podczas dokonywania zamówień w sklepie.

RFID

Technologia wykorzystująca łączność radiową do odczytu i śledzenia informacji przechowywanych na tagu załączonym do obiektu.

Znaczenie: RFID to żadna nowość, jednakże stosunkowo niedawno zyskał popularność wśród sprzedawców, a technologia stała się bardziej przystępna cenowo. Z tagami RFID sprzedawcy mogą śledzić towary na odległość. Ostatnio sprzedawcy zaczęli używać tagów do przemieszczania towarów, analizowania popularności konkretnych produktów (na przykład, aby dowiedzieć się jak wiele razy dane ubranie zostało przymierzone i nie zakupione) oraz w celu usprawnienia procesu inwentaryzacji.

Enterprise Resource Planning (ERP)

ERP to oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwem, wdrażane w całej firmie w celu poprawy przepływu danych, a także automatyzacji i ułatwieniu procesów biznesowych w całej organizacji.

Znaczenie: Jest wiele powodów, dla których firmy potrzebują oprogramowania ERP. Na najbardziej podstawowym poziomie, system ERP konsoliduje dane o dochodach, zapasach i informacje o klientach w jednym miejscu, poprawiając tym samym wydajność i możliwości analityczne.

Business Intelligence (BI)

Narzędzia, systemy i oprogramowanie  używane przez organizacje w celu zbierania, analizy i integracji danych, aby możliwe było podejmowanie lepszych decyzji.

Znaczenie:  Ilość danych produkowanych przez przedsiębiorstwa rośnie w szybkim tempie. Oprogramowanie BI jest pomocne sprzedawcom w analizie tych danych, by na jej podstawie podejmować korzystne decyzje. Oparte na chmurze narzędzia BI stają się coraz popularniejsze, ponieważ umożliwiają sprzedawcom korzystanie z dużej mocy obliczeniowej i złożonych zbiorów danych, które zwykle nie są dostępne lokalnie.

Cloud computing – Przetwarzanie rozproszone w chmurze

Dostarczanie usług ? przechowywanie i dostęp do danych, programów, sieci i analiz poprzez Internet z każdego miejsca  ? na żądanie.

Znaczenie : Chmurowa rewolucja już się zaczęła. Według IDC, od  2009 roku wydatki na cloud computing rosną 4,5 razy szybciej niż wydatki na IT i oczekuje się jeszcze szybszego ich wzrostu w przyszłości. IHL Group informuje, że oprogramowanie oparte na chmurze pozwala zaoszczędzić sprzedawcom na kosztach cyklu życia 25-50 % wydatków.

Hybrid Cloud – Chmura hybrydowa

Środowisko oparte na chmurze, które łączy środowisko on- premises, prywatne i publiczne usługi chmurowe.

Znaczenie: Model Hybrid Cloud zyskuje popularność wśród firm, ponieważ umożliwia im zaprojektowanie dostosowanej do ich potrzeb kombinacji aplikacji wewnętrznych oraz opartych na chmurze, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka i maksymalizacji elastyczności. Według Roba Koplowitza, Głównego Analityka w Forrester Research – ?W dającej się przewidzieć przyszłości droga do chmury jest podejściem hybrydowym, wraz z serwerami i usługami działającymi w tej kombinacji?.

Augmented Reality (AR) – Rozszerzona rzeczywistość

Technologia, która nakłada komputerowo wygenerowany obraz na świat rzeczywisty, w rezultacie zapewniając złożony widok realno – cyfrowy.

Znaczenie: Sprzedawcy różnych branż implementują aplikację AR w celu podwójnego wzbogacenia doznań zakupowych klientów i zmniejszenia ryzyka zwrotu. Daje to klientom możliwość praktycznego przetestowania produktu do makijażu na ich karnacji lub zwizualizować rozmieszczenie mebli w domu, dzięki czemu będą dokonywać bardziej przemyślanych zakupów, których nie będą żałowali.

Virtual reality (VR) – Wirtualna rzeczywistość

Środowisko 3D, generowane komputerowo, z którym można wejść w interakcję przy użyciu specjalnego sprzętu, takiego jak np. specjalne okulary lub rękawiczki wyposażone w czujniki.

Znaczenie:  Mimo, że czas tego typu wirtualnych sklepów jeszcze przed nami, sprzedawcy myślący o przyszłości używają już VR do planowania i projektowania sklepu, wyboru asortymentu, układu półek, a także analizy sklepu w różnych lokacjach w widoku kontekstowym 3D.

Artificial intelligence (AI) – Sztuczna inteligencja

Symulacja sieci neuronowych, procesów takich jak: postrzeganie wizualne, rozpoznawanie mowy oraz podejmowanie decyzji przez systemy komputerowe.

Znaczenie: Chociaż inteligentne roboty ? pracownicy są nadal odległą przyszłością, chatboty kontrolowane przez AI, stały się ważną inwestycją dla przedsiębiorców umożliwiającą obsługę klientów w systemie 24/7. Chatboty są również popularne wśród klientów: według badań przeprowadzonych przez IBM, 65 % millenialsów woli rozmawiać z botem niż z żywa osobą! Sprzedawcy, jak Neiman Marcus, Asos i John Lewis zaczęli także testować widzenie maszynowe wspomagane przez sztuczną inteligencję umożliwiając klientom robienie zdjęcia dowolnemu produktowi i wizualizacji podobnego towaru.

Machine learning

Aplikacja z zastosowaniem sztucznej inteligencji, która pozwala programowi uczyć się i rozwijać na podstawie jego doświadczeń, bez konieczności ich wyraźnego zaprogramowania.

Znaczenie:  Od optymalizacji cen produktów (pomyśl o dynamice modelu wyceny firmy Amazon lub Uber) do prognozowania sprzedaży – zastosowanie aplikacji opartej na machine learning jest nieograniczone. Prawdopodobnie najpopularniejszym i przynoszącym najwięcej korzyści jest użycie oprogramowania do spersonalizowanej rekomendacji produktów: Amazon poinformował, że 35 % ich sprzedaży dokonuje się dzięki rekomendacjom stworzonym przez  algorytmy samouczących się maszyn. Inni sprzedawcy również odnotowali duże przychody uzyskane dzięki ten technologii.

Internet of things (IOT) – Internet rzeczy

Internet rzeczy tworzą wszystkie urządzenia fizyczne (przedmioty, pojazdy, budynki, etc.), które mogą łączyć się z Internetem i wymieniać dane między sobą dzięki wbudowanym czujnikom i oprogramowaniu.

Znaczenie: IOT zmienił handel na wiele sposobów. Może być używany w sklepach, do śledzenia jakie towary oglądają klienci, co kupują (lub do jakiego zakupu się przymierzają i go nie dokonują).  Z drugiej strony, produkty IOT  pojawiły się w katalogach produktów sprzedaży we wszystkich przedsiębiorstwach: od technologii, którą możemy nosić ze sobą, taką jak smartwatche po urządzenia domowe takie jak np. koszulki połączone z urządzeniem, które monitorują tętno. Jak widać IOT to nowy opłacalny rynek.

Artykuł został przygotowany w ramach współpracy co-marketingowej LS Retail na podstawie tekstu: https://www.lsretail.com/blog/17-tech-terms-every-modern-retailer-must-know/ autor: Giada Pezzini

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *