Prowadzenie biznesu związanego z handlem przez ostatnie lata staje się coraz bardziej złożone. Obecnie klienci oczekują możliwości zakupu w fizycznych lokalizacjach sklepu, za pomocą urządzeń mobilnych lub w sieci poprzez witryny e ? commerce. Rosnące wymagania konsumentów powodują dodatkowe komplikacje w bieżących procesach firmy.
Świat się zmienia, a wiele przedsiębiorstw nie nadąża za tymi przemianami. Spora liczba przedsiębiorców nadal używa wielu systemów informatycznych, które nie są w pełni przygotowane do różnych aspektów działalności i tym samym utrudniają realizację celów biznesowych. Jeśli system zarządzania zapasami nie współgra z POS lub programem do księgowania, powoduje to straty czasu i pieniędzy związane z nieustannym pobieraniem danych z jednego systemu i przekazywaniu ich do drugiego.
Definicja systemu ERP
System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to oprogramowanie, które implementowane jest w biznesie w celu usprawnienia przepływu danych i procesów biznesowych w organizacji. Implementacja wartościowego systemu ERP stwarza możliwość upłynnienia procesów w przedsiębiorstwie, redukcji kosztów, wzrostu produktywności a także dostarczenia i poprawy doświadczeń zakupowych klientów.
POS
Można powiedzieć, że system POS jest kasą fiskalną nowej generacji. POS to skomputeryzowany system do przetwarzania procesu sprzedaży z uwzględnieniem różnych form płatności. Przyjmuje i śledzi zamówienia, wspiera specjalne promocje typu ? przy zakupie jednego produktu, drugi dostaniesz gratis?, ma także możliwość łączenia się z innymi systemami oraz opcję zarządzania zapasami.
W celu zapewnienia sprzedawcom bardziej zintegrowanego sposobu zarządzania firmą, nowoczesny system POS oferuje wiele narzędzi do tego, aby zapewnić klientom lepszą i szybszą obsługę. Terminale POS maja wersje stacjonarne oraz mobilne. Mobilny POS (mPOS) umożliwia sprzedawcom przeniesienie potężnych narzędzi w dowolne miejsce sklepu poprzez mobilne urządzenia, takie jak np. smartfon. Personel może wtedy w każdym momencie wyszukiwać informacje o produkcie, a nawet finalizować transakcje z klientami.
Zarządzanie produktami i zapasami
System ERP ułatwia pracę w ramach zaplecza organizacyjnego, poprzez upraszczanie procesów związanych z dodawaniem, kategoryzowaniem i grupowaniem nowych towarów; implementacją specjalnych kampanii promocyjnych; inwentaryzacją, oraz uzupełnianiu zapasów. System musi być także dostosowany do obsługi specyficznych procesów w firmie.
Zarządzanie personelem
Posiadając wszechstronny systemem zarządzania sprzedażą, można z łatwością koordynować personel, nadzorować grafik pracy oraz zarządzać kosztami personelu. Rozwiązanie ERP umożliwia automatyczną kalkulację prowizji handlowych i pomaga zapobiegać stratom, poprzez wykrywanie podejrzanych czynności w transakcjach POS.
Dostosowanie obsługi klienta
System ERP może gromadzić dane o kliencie, tym samym dostarczając cennych danych o zwyczajach zakupowych klientów. Dzięki tym informacjom można tworzyć specjalne oferty dostosowane do ich preferencji.
Konkluzja
Poprawnie zaimplementowany system ERP oferuje niebywały potencjał względem wydajności, sprawozdawczości danych i ich analizy. Można mierzyć i śledzić postepowanie w stosunku do kluczowych wskaźników efektywności i znaleźć sposoby na poprawę rentowności w czasie rzeczywistym.
Integracja pomiędzy ERP a POS jest bardzo ważna. Aby uniknąć błędów i spędzania niepotrzebnego czasu na zestawianie danych, należy upewnić się, że komunikacja między tymi systemami przebiega bez zakłóceń i opóźnień.
Po zaimplementowaniu rozwiązania ERP, można jedynie zastanawiać się, jak kiedykolwiek udawało się zarządzać firmą bez jego pomocy.