łańcuch dostaw w sklepie

W dynamicznym i pełnym konkurencji sektorze spożywczym, sprzedawcy muszą zarządzać dużymi zasobami produktów, szybko reagując na nowe zapotrzebowania klientów. Detaliści branży spożywczej nie mogą pozwolić sobie na braki w zaopatrzeniu, ponieważ może doprowadzić to do bankructwa. Według Harvard Business Review, analiza przeprowadzona względem klientów z 29 krajów wykazała, że w przypadku braku poszukiwanego towaru na półkach, decydują się oni na zakupy w konkurencyjnym sklepie.

Poniżej 4 sposoby na udane zarządzanie dostawami produktów spożywczych:

  1. Uzyskaj klarowną wizję.

Zarządzaj tysiącami produktów, z różnym cyklem sprzedaży ? od kilku godzin do kilku tygodni. Bierz pod uwagę ich sezonowość podyktowaną wpływem lokalnych wydarzeń i preferencjami klientów. Uzyskasz w ten sposób mnóstwo danych, które można przekształcić we wnioski, pomocne przy podejmowaniu decyzji.

Kluczem jest posiadanie systemu uzupełniania zapasów, który może gromadzić informacje o każdym produkcie i jego historii sprzedaży w ramach wszystkich kanałów dystrybucji. Jego prawidłowe wykorzystanie umożliwi przewidywanie popytu na poszczególne towary oraz identyfikację powtarzalnych wzorców wyborów dokonywanych przez klientów. Zaskakująca liczba sklepów spożywczych nie posiada systemów tego typu, przez co znacznie pogarsza  się ich pozycja na rynku względem firm korzystających z takich rozwiązań.

  1. Pozwól wyręczyć się technologii.

Ze względu na ogromną ilość produktów, którą trzeba zarządzać, sklepy spożywcze potrzebują szybkiego i zaufanego sposobu nadzoru nad rutynowymi decyzjami w kwestii dostaw.  Niektóre sklepy branży spożywczej zrezygnowały z manualnego zarządzania łańcuchem dostaw, minimalizując w ten sposób ryzyko błędu czy przeoczenia.

Zautomatyzowanie rutynowych zadań jest kluczem do usprawnienia dostaw, ale najważniejsze, że system współpracuje z użytkownikiem. Analizując pozyskiwane dane w czasie rzeczywistym według zdefiniowanych reguł, jednocześnie umożliwia ręczną modyfikację wybranych parametrów w przypadku niektórych produktów, co ułatwia także obsługę nietypowych przypadków znacznie usprawniając cały  proces.

  1. Inne normy dla różnych lokacji.

Sprzedawcy branży spożywczej musza podjąć właściwe decyzje o dostawach każdego produktu: od produktów świeżych, z ograniczonym okresem przydatności do spożycia po te, które mają długą datę ważności. Popyt na dane towary jest zależny od różnych czynników: od warunków pogodowych po odpowiednią promocję produktów. Jak zatem można efektywnie wykorzystać te informacje, by w odpowiednim momencie podjąć decyzje o dopasowaniu ilości zapasów w danej lokalizacji?

Efektywne zarządzanie zapasami polega na tym, by inaczej traktować każdy typ produktu, upewniając się jednak, czy liczba opracowanych reguł dotyczących poszczególnych produktów nie jest zbyt duża, gdyż w skrajnych przypadkach mogłoby to doprowadzić do znacznego obciążenia całego systemu. Do sukcesu sprzedawców w tej dziedzinie przyczyniły się zautomatyzowane systemy, które dopasowują poszczególne (zdefiniowane przez użytkownika) reguły  biorąc pod uwagę bieżące trendy na rynku. Korzystanie z różnych funkcji, takich jak przewidywanie pogody, przydzielanie punktów porządkowych i dystrybucja oparta o strategię Push, pozwalają upewnić się, że w każdej lokacji znajduje się odpowiednia ilość produktów.

  1. Zarządzaj wielokanałowo.

Zakupy produktów spożywczych online zyskują na popularności, a sprzedawcy oferujący sprawną dostawę do klienta wyprzedzają dzięki temu konkurencję. Jednakże wielu przedsiębiorców nadal nie zdaje sobie sprawy, że zintegrowanie dostaw z kanałami sprzedaży internetowej jest kluczowe w procesie budowania wizerunku przedsiębiorstwa oraz spełnienia szeregu warunków wpływających na tzw. doświadczenia klienta (ang. Customer Experience). Satysfakcja klienta może znacząco wzrosnąć, jeśli przed złożeniem zamówienia będzie miał możliwość sprawdzenia stanu magazynowego wybranej pozycji, a w przypadku niedostępności przeglądu sugerowanych substytutów. Sprzedawcy detaliczni mogą zaoszczędzić czas i koszty, jeśli zwracane produkty natychmiast rejestrowane są w systemie inwentaryzacji, bez względu na to, czy są one oddawane za pośrednictwem kuriera czy też bezpośrednio do sklepu. Tajemnica sukcesu tkwi w zapewnieniu stanu, w którym  system zarządzania łańcuchami dostaw jest w pełni zintegrowany z platformą sklepu internetowego, placówkami fizycznymi, logistyką oraz zewnętrznymi systemami partnerów, dzięki czemu uzyskać można klarowny, generowany w czasie rzeczywistym obraz popytu i podaży.

Przedstawione powyżej sugestie oraz wnioski jednoznacznie wskazują iż przemysł spożywczy jest branżą rozwijającą się w szybkim tempie, a dbałość o systematyczne uzupełnianie zapasów stanowi podstawę w budowaniu doświadczeń klienta, w czym nowoczesne systemy informatyczne, takie jak oprogramowanie POS, mogą stanowić nieocenioną pomoc.

Artykuł został przygotowany w ramach współpracy co-marketingowej LS Retail na podstawie tekstu: https://www.lsretail.com/blog/4-secrets-successful-grocery-replenishment/, autor: LS Retail

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *