AR retail

Ostatnio dużo się mówi o systemach wykorzystujących technologię rozszerzonej rzeczywistości (ang. Augmented Reality), łączącą świat realny ze światem generowanym komputerowo. Dobrym przykładem jest światowej sławy fenomen: Pokemon GO, gra miejska polegająca na łapaniu pojawiających się wirtualnych stworków, umieszczonych w prawdziwych lokacjach. Aplikacja została ściągnięta przez ponad 500 milionów użytkowników w bardzo krótkim czasie i mimo że, obecnie zaczęła ona powoli tracić na popularności, pozostawiła sprzedawcom bardzo wyraźny obraz charakteryzujący oczekiwania konsumentów.

Rozkwit rynku

Aplikacje wykorzystujące technologię AR (takie jak wcześniej wspomniane Pokemon GO) nakładają warstwę wirtualną na świat fizyczny, gamifikując w ten sposób rzeczywistość.  Technika rozszerzonej rzeczywistości (AR) różni się od rzeczywistości wirtualnej (VR) zależnościami ze światem rzeczywistym. AR, jak już zostało wspomniane, nakłada obraz wirtualny na świat rzeczywisty, zaś VR prezentuje wyłącznie świat stworzony komputerowo, na przykład za pomocą specjalnych okularów, takich jak Oculus Rift. Obie technologie były dostępne na rynku od dłuższego czasu, a liczba ich użytkowników w ostatnich latach stale wzrastała. Według badań przeprowadzonych przez firmę IDC, które ukazały się w magazynie Harvard Business Review[1] te technologie niebawem zrewolucjonizują rynek sprzedaży.

7 dobrych powodów do implementacji AR w biznesie

Technologia AR stała się ostatnio bardzo popularna, mimo że do tej pory była zdominowana przez format VR. AR jest obecnie rozwiązaniem z większym potencjałem, bardziej przystępnym do wykorzystania w codziennym życiu. Sprzedawcy mogą wykorzystywać tę technologię w różny sposób, wpływając tym samym na doznania zakupowe klientów oraz wzrost dochodów:

  • Przedsiębiorcy mają możliwość nałożenia rzeczywistości wirtualnej na przestrzeń fizyczną. Dla przykładu, można zasymulować okno w dowolnym miejscu pomieszczenia, lub eksponować ciężkie produkty na półkach bez ich faktycznego obciążania.
  • Istnieje wiele obiecujących aplikacji AR wykorzystywanych przez klientów, pozwalających przymierzać wirtualne ubrania, dopasowywać dekoracje kuchenne, czy wizualizować na smartfonie instrukcję składania mebli. AR może posłużyć także jako cenne narzędzie sprzedaży: możliwość sprawdzenia jak produkty będą wyglądały i służyły w rzeczywistości, zapewne przyczyni się do przyspieszenia decyzji nabywcy o zakupie oraz redukcji zwrotów.
  • Sprzedawcy mogą użyć technologii AR w celu ekspozycji większej ilości towarów, niż
    w rzeczywistości mieści się na półkach. Sklepy z ograniczoną ilością przestrzeni, szczególnie te umiejscowione w ciasnych miejskich obszarach, mogą w ten sposób rywalizować w kwestii ilości asortymentu, ze sklepami o większych możliwościach ekspozycji oraz z większym budżetem.
  • AR pozwala również sprzedawcom na spersonalizowanie oferowanego produktu,
    oraz proponowanie przy tym promocji dostosowanych do preferencji klienta. Informacje
    o potrzebach konsumentów mogą być gromadzone na różne sposobny, na przykład za pomocą narzędzi analitycznych.
  • AR daje możliwość szybkiej zmiany otoczenia oraz odświeżenia gamy produktów znajdujących się na ekspozycji za niewielką cenę. Jest to dobry sposób na przyciąganie klientów i podtrzymanie ich zainteresowania.
  • Za pomocą AR można dokonać identyfikacji towarów na półkach, sprawdzania na bieżąco stanów magazynowych, a także zgłaszania informacji na przykład o przemieszczeniu artykułu w niewłaściwe miejsce.
  • Ponadto AR może także służyć do zbierania informacji o klientach, dając w ten sposób możliwość stworzenia spersonalizowanych programów lojalnościowych, oferujących indywidualnie dobrane nagrody.

Od kosztów do zysków

Koszty użycia rozszerzonej rzeczywistości mogą ulec obniżeniu, jeśli technologia implementowana jest we właściwy sposób. Biorąc pod uwagę rozdział kosztów w zakresie technologii informatycznych, sprzedawca przeznacza 60% kapitału na sprzęt komputerowy, 15% na oprogramowanie, 10% na usługi, zaś pozostałe 15% na konserwację. Po udanym sukcesie pilotażowego projektu, zalecane jest, aby wprowadzać AR we wszystkich posiadanych sklepach, zamiast inwestować wyłącznie w jeden lokal. Należy także podkreślić, iż szczególne doświadczenia jakie można wykreować z użyciem technologii AR, mogą stać się częścią wizerunku sprzedawcy i umocnić pozycję marki na rynku.

Podjęcie świadomego wyboru

Podczas implementacji AR, istotne jest posiadanie odpowiednich danych, infrastruktury oraz baz danych, które mogą realizować przetwarzanie w czasie rzeczywistym.  Należy wybrać godną zaufania, kompleksową technologię, która odpowiada potrzebom sprzedawcy oraz klientów. Przejście pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym powinno odbywać się bez znacznych opóźnień (w przeciwnym razie nie zrobi to wrażenia na klientach i nie wzbudzi ich zainteresowania).

Użycie AR powinno być intuicyjne, z pożytkiem dla marki, jak i dla kupujących. Uważna analiza celów sprzedawcy, a także doświadczeń klientów związanych z korzystaniem z usług czy produktów danego sprzedawcy, pomoże ustalić obszary, w których AR powinno być wykorzystane. Należy również pamiętać o zwróceniu uwagi na wszystkie techniczne wymagania. Pomyślne spełnienie wyżej wymienionych warunków może się jednak odpłacić lepszym dopasowaniem procesu sprzedaży do potrzeb klientów, co w konsekwencji przełoży się zarówno na lepsze wyniki finansowe, jak i sukces wizerunkowy przedsiębiorstwa.

[1] https://hbr.org/2016/09/virtual-and-augmented-reality-will-reshape-retail

Artykuł został przygotowany w ramach współpracy co-marketingowej LS Retail na podstawie tekstu: https://www.lsretail.com/blog/retailers-benefit-augmented-reality/, autor: Lucia Marie Muench

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *